Els moes
4. července 1950
Stopy - to jsou stíny živých bytostí obtisknuté do základní matérie. Některé existují jen krátce, jejich jepičí život obohatí a projasní daný okamžik. Poté se rozplynou stejně rychle jako otisky bosých chodidel v drobném mořském písku. Jiné mají vyvolat údiv nad jednoduchostí formy a samozřejmostí, s jakou byly stvořeny /pravěké malby na zdech jeskyní/. Jsou i takové, které dokládají a mapují dávné formy života na Zemi.
Leží ve vrstvách seskládaných na sebe, chrání svá tajemství pro ty, kteří jsou připraveni odkrýt a dešifrovat jejich zpověď. Jaké stopy a svědectví zanechává na svých plátnech nizozemská výtvarnice Els Moes?
Dříve než začala studovat na haarlemské výtvarné akademii, pracovala Els v archeologickém výzkumu. Snímala jednotlivé vrstvy usazené půdy, naučila se proplouvat hlubinami času, zjistila, že mnohé souvislosti je možné vypozorovat jen díky mravenčí píli, pokoře a schopnosti empatie. Zkušenosti nabyté v archeologii využila i při své výtvarné tvorbě.
Nanáší a vrství olejovou barvu na plátna a nechává ji schnout. Opakováním tohoto časově náročného procesu modeluje reliéfní strukturu. Ta je tvořena řadou plastických linií, které dodržují předem zvolený rytmus a sklon. Směr nanášení barvy i úmyslné odchylky ve směrování linek způsobují změny v lámání světelných paprsků, vytvářejí stíny a dodávají reliéfům větší plasticitu, často mění intenzitu barvy. Povrch plátna nezobrazuje skutečnou podobu konkrétní věci, postavy či děje, ale zachycuje samotný průběh utváření. Jde o portrét výtvarného procesu, je odhalena strukturovaná krajina vnitřního světa autorky i pocitů diváka, které se vedle sebe ukládají do pásů vytyčených barevnou stopou.
Barevnost jejích prací se blíží monochromnímu projevu. Její plátna jsou černá nebo bílá, ostatní barvy používá velmi opatrně. Strukturované bílé a černé plochy odráží světlo, které se stává spolutvůrcem výtvarného díla. Někdy se na ploše reliéfu objevuje velká rozsedlina, průrva, na jejímž dnu je možné spatřit úzký proužek jasné barvy. Svůj tichý půvab mají i čisté a skromné reliéfy z trhaného papíru.
Els Moes kompozici svých prací předem pečlivě promýšlí. Zároveň však ponechává divákům prostor pro vlastní představy, intuici a sny. Snad právě proto vzniká mezi obrazem a divákem zvláštní pouto a souznění.
Životopisné údaje
Narozena 4. července 1950 v Bergschenhoek
Vystudovala Akademii výtvarných umění v Utrechtu
Její práce jsou zastoupeny ve státních i soukromých institucích a sbírkách např. Beelende Kunst, Amsterodam-Zuidoost, Museum Waterland, Purmerend, Maatschappij arti et Amictiea, Amsterdam, Se Vishal, Haarlem