IMG_3267web.jpg

Julio Le Parc

 

Julio Le parc

narozen 1928, Mendoza, Argentina

Julio Le Parc, 2003, Modulation 1119, 100x100cm

Julio Le Parc, 2003, Modulation 1119, 100x100cm

Julio Le Parc patří ke kreativním a vizionářským osobnostem, které formovaly moderní umění 2. poloviny 20. století. Bývá považován za průkopníka kinetického umění a světelné animace. Ve 40. letech se celá jeho rodina přestěhovala do Buenos Aires, kde posléze studoval výtvarnou akademii.

V roce 1958 získal Julio Le Parc grant od Francouzské kulturní instituce a odešel do Paříže. Brzy po svém příchodu navazuje úzké přátelské vztahy s latinskoamerickými výtvarníky Jesúsem Rafaelem Sotem a Carlosem Cruz-Diezem. Seznamuje se s Victorem Vasarelym, Georgem Vantongerloem, Françoa Morelletem, Joëlem Steinem, Verou Molnár, F. Sobrinem, H. G. Rossim, J.-P. Yvaralem, galeristkou Denis René a mnoha dalšími umělci.

V roce 1960 se Julio Le Parc stává zakládajícím členem francouzské skupiny GRAV /činnost skupiny 1960–68/, která pracuje s hravostí, variabilitou a přímou interakcí mezi dílem a divákem.

V roce 1966 získal hlavní cenu na 33. Bienále v Benátkách. V této době experimentuje se světelnou projekcí. Rytmicky mění sekvence světelných vibrací a záblesků, které jsou doprovázeny zvuky, akce působí velmi emotivně a sugestivně.

V 70. letech se zabývá výzkumem barevného spektra a tvarových mutací, vznikají série studijních kvašů, které jsou v některých případech posléze realizovány v řadách akrylových maleb na plátně, např. 12 études /kruhy barevných terčů/, velkoformátová díla ze sérií „Ondes“ a „Oval fractionné“.

Koncem 70. let se Julio Le Parc věnuje sérii „Modulací“, které na ploše plátna rozehrávají uspořádání technicistních struktur a tubusových útvarů, mezi kterými prochází a v temném pozadí obrazu někdy náhle mizí paprsek světla. Inspirace vesmírem? Náznaky procesuality dějů v různých časových dimenzích? Via lucis má pravidla, které zná jen pan Julio… 

80. - 90. léta reprezentuje série „Alchymií“, které jsou pokračováním v experimentování s barevnou škálou. Používání techniky stříkané barvy (speciální štětec, pistolka) umožňuje pracovat jak se stupni sytosti, tak i s přesně danou velikostí pokryté plochy.

Důležitou součástí tvorby jsou i sochařské intervence do architektury, které jsou průběžně realizovány od 70. let 20. století. Sochy ve veřejném prostoru můžeme nalézt po celém světě, např. v Palma de Majorca, Medellínu /Columbie/, Buenos Aires /Argentina/, Coll. Jorge Pérez /Miami/, Monterrey /Mexiko/…

V současnosti Julio Le Parc žije a pracuje v Cachanu u Paříže.

 
 
Julio_Le_Parc.jpg
Julio_Le_Parc.jpg
Julio_Le_Parc.jpg
Julio Le Parc